Sabtu, 15 Ogos 2009

PERGI TAK KEMBALI


14/8
-10.45 am
aku gerak dari gombak ke ofis abg wai (NC)...sampai je s.alam staf2 nc x da coz dorang gi kursus kat DPMS..aku pon terusla ke library shah alam nk cari rujukan untuk assingment..sampai2 je baru nk duduk 'trut...trut..trut...' msj masuk dari andak.."salam man ustaz asri ibrahim meninggal"
eh biar betul abg aku ni....aku baru je jmp dia beberapa hari lepas
aku terus x jd duduk n terus kuar balik dari library....aku terus g NC
sampai2 jer staf2 NC da kecoh....masing2 nk tau berita selanjutnya pasal ustaz asri..

-11.20
man ko ko abg ko tnya dia pasal ustaz aku nk edit dlm berita ni....lah minta tlg pada aku...
"hello bang nk tnya berita pasal ustaz...Lah suruh tnya..." "nanti la aku bagitahu....skg kat dlm bilik mayat lg ni..." "orait..."aku akhiri perbualan...aku dan rakan2 NC menunggu berita selanjutnya

- 2.00 pm
))**&&^^%#@.....uiihhhh bisingnya kat depan....saper tu??? ohhh abg aku n abe razin..."bang pe citer" aku terus menyerpa abg aku...skg jenazah akn di bawa kat umah keluarga arwah kat bkt lanchong seksyen 28 shah alam...." "man nak ikut eh nnt" "pi solat dulu"abg wai m'ngarah aku.."orait.."

-3.00 pm
"haa jom saper nk ikut cpt...." aku, lah, abe razin terus follow abg wai naik unser hitam syarikat...abg aku drive dgn baik hingga sampai umah keluarga arwah, aku tgk da ramai yg sampai di rumah ust...subhanallah ramainya..aku dan rakan2 serta abg aku terus menuju ke perkarangan umah keluarga arwah..aku terus bertanya pada sahabat aku bro shuhaidi.."pukul berapa jenazah akan sampai di sini (umah keluarga arwah).."entah la man rasanya sblm asar.."
suasana di rumah arwah

-3.45 pm
weeeuuwww....weeuuuwwww...kedengaran siren ambulans terdengar....jenazah arwah da sampai...setibanya arwah, jenazah terus diangkat dibawa masuk ke dalam rumah...semua yg ada kat situ semua nk tolong angkat sampai tersepit aku...last2 aku lepaskan tangan dan berikan peluang pada rakan2 lain yg nak angkat jenazah....kemudian jenazah diletakkan di tengah2 rumah dengan menghadap kiblat aku tgk wajah arwah bersih sgt..."eh betul ke ustaz da kembali???ishhh macm x je" detik hati aku...emm innalillahhi wainna ilaihi raji'un seperti ada bisikan ditelinga aku mengingatkan padaku bahawa yg hidup pasti mati....
jenazah arwah ustaz asri ketika baru sampai di rumah
subhanallah jernihnya

tak lama selepas itu semua start membaca yasin dan tahlil untuk arwah yg di lead imam besar putrajaya...subhanallah hebatnya beliau...ramainya dalam rumah ni.....rumah dia bagai nk runtuh ketika semua stat baca surah yasin bersama..

suasana di dalam rumah ketika membaca yasin

sehabisnya membaca yasin semua hadirin terus bangun dan mengambil wudhu' di bilik air yg terletak di hadapan rumah arwah...aku pon bingkas bangun untuk mengambil wudhu' tp x da peluang kerana terlalu pack...."ramainya...."getus hati aku...subhanallah..
solat jenazah bermula...aku punya semangat nk follow skali tp x berkesempatan juga kerana terlalu ramai...yg peliknya jenazah disembahyangkan berkali2 dengan berlainan jemaah tetapi kenapa sentiasa ramai....langsung aku x da peluang...."man jom balik, mlm nnt kita terus ke kubur seksyen 21 shah alam......" rupanya abg wai, abe razin dan lah pun x berkesempatan....memang ramai giler...subhanallahhhhhh.......Ya Allah baiknya tempat beliau di di alam sana......aku menitiskan air mata....aku kehilangan seorang MURABBI....Allahu Akbar...dan bukan aku je yang merasanya semua yg hadir merasainya....

antara yg hadir....

-7.50 pm
"korang semua da solat lom" abg wai tnya pada semua staf2 NC...."dah dah" antaranya yg menjawab...."dah jom gerak.." mlm ni kami bergerak dengan dua kereta..Unser & waja Abe Razin...kami terus bergerak ke kubur...kami terawal sampai di Perkuburan Islam Seksyen 21 Shah Alam...x lama selepas itu berpuluh2 kereta mengambil n mencari parking di sekitar perkuburan....'subhanallah ramai giler.." aku terkejut sangat x sangka mlm tu ramai giler yg hadir, aku fikir x ramai...
warga NC yg terawal sampai... ribuan manusia yg hadir...di pengkebumian
allahyarham ustaz asri ibrahim...

-8.30 pm
jenazah arwah sampai di perkuburan......aku sempat mengejar van mayat untuk membantu mengangkat jenazah..sekali lg kuasa Allah, ustaz asri berbadan besar tetapi aku rasa sangat ringan badan dia...time tu aku org pertama sambut keranda jenazah dari van....bile aku dan seorang sahabat aku tarik je keranda keluar semua yg ada kat situ berkejaran membantu menyambut keranda tu jugak....Ya Allah ramainya....ini la dia Da'i yg sebenar di depan mata aku....tetapi dah tiada...time wajah arwah di buka aku melihatnya sangat tenang....seperti org yg sedang tidur...layakkah aku jadi seperti beliau.....

jenazah di usung ke liang lahad.....sangat tenang...Allahu Akbar

-10.00 pm
jenazah selamat dikebumikan....selesai talkin, doa n sume2 nya....kami semua berangkat pulang dengan semuanya kelihatan sugul x bermaya dan sedih...KEHILANGANMU KAMI SANGAT MERASAINYA...AL FATIHAH UNTUK ALLAHYARHAM USTAZ ASRI IBRAHIM.....

sekian...

1 ulasan:

  1. semoga pengakhiran kita juga husnul khatimah..
    ingt, kita kena jelas dgn matlamat kita..

    jaga hati..
    jaga hati..
    jaga hati..

    terima kasih sahabat! semoga terus istiqamah dalam jalan yg kita pilih ini!

    BalasPadam