Selasa, 3 Mac 2009

anak soleh

Satu hari ketika rasulullah sedang bertawaf bertemu dengan seorang pemuda yang melecet bahunya. selepas selesai bertawaf Rasulullah s.a.w bertanya kepadda si pemuda itu, "Kenapa dengan bahumu itu?" Pemuda itu menjawab "Wahai Rasululllah, saya dari Yaman, saya ada seorang ibu yg sudah uzur. saya sangat menccintainya dan saya tidak pernah dia. saya melepaskannya hanya ketika buang hajat, solat, atau berehat. selain itu selalu mendukungnya (dibahu ini)".

Lalu pemuda itu bertanya kepada Rasulullah" " Ya rasulullah apakah saya sudaj termasuk dalam golongan org2 yang berbakti kepada org tuanya?"

sambil ememluk pemuda tersebut Rasulullah bersabda " Sungguh Allah redha kepadamu, kamu anak soleh, anak yang taat, anak yg berbakti. tetapi anakku ketahuilah, kamu tidak akan mampu membalas cinta orang tuamu

ingatlah wahai sahabat2 ku ibu kita adalah segala2 nya di muka bumi ini. berbaktilah kepada mereka...

Wasiat

berkawan dan hampirilah ulama' serta duduk dan ziarahilah rumah mereka agar kamu akan menjadi seumpama mereka. sentiasalah bersama2 dgn mereka dan tumpanglah kebaikan mereka. kemungkinan besar apabila Allah SWT menurunkan kebaikan kepada mereka, kamu turut merasai nikmat itu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan